Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning

Article author: Anita Malmqvist
E-mail: anita.malmqvist@folksam.se
Edition:
1, 2006
Language: International
Category:

33 Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättningNFT 1/2006 Inledning Vi har båda arbetat med skadeståndsersätt- ningar, men utifrån olika perspektiv. Ragn- hild arbetade, när vi började skriva, som en- hetschef i Backa, ansvarig för ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen (försörjnings- stöd/socialbidrag). Anita har i många år arbe- tat inom försäkringsbranschen med skade- ståndsrätt. Våra samtal började under första terminen med diskussioner om de samordningsproblem som finns. De personer som har sin försörj- ning helt eller delvis från socialtjänsten får inget försörjningsstöd när skadeståndsersätt- ning betalas. Alla inkomster, även skadestånd eller tillgångar på banken, samordnas enligt lag. Detta gäller även om skadeståndsersätt- ningen avser ideell ersättning, det vill säga ersättning för kvarstående besvär eller framti- da merkostnader. Eventuell livränta äts upp av att bostadsbidraget minskas eller försvin- ner helt. Frågan blev speciellt aktuell med anledning av de enskilda och de familjer som hade drabbats av Backa-branden och fått nå- gon form av skadeståndsersättning. De drab- bades på nytt när skadeståndsersättningen kom att ses som en inkomst vid prövning av ekono- miskt bistånd. Så fortsatte och fördjupades Hur skadeståndsersättning ska fastställas finns reglerat i lagstiftningen, i regelverk och i gällande praxis. Är detta tillräckligt för att garantera att alla får likvärdig bedömning? Finns det yttre variabler som kan påverka ersättningen? Får den som är välutbildad högre ersättning? Får män högre ersättning än kvinnor? Får den som anlitar ett juridiskt ombud en högre slutlig ersättning? Och påverkas ersättningen av om man tidigare var beroende av ekonomiskt och socialt stöd från samhällets sida? Detta var några av de frågor vi ställde när vi bestämde oss för att skriva vår magisteruppsats om bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning. Ragnhild Ekelund ragnhild.ekelund@kungsbacka.se Anita Malmqvist är personskadereglerare på Folksam. Ragnhild Ekelund är verksamhetschef, Stöd & Försörj- ning, Kungsbacka kommun. Artikeln utgör ett sammandrag av en magister- uppsats i strukturinriktat socialt arbete vid Institutio- nen för Socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hela uppsatsen kan läsas på www.socialmobilisering.nu. Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning av Ragnhild Ekelund och Anita Malmqvist Anita Malmqvist anita.malmqvist@folksam.se 34 Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning våra diskussioner och nya frågor formulera- des. Är det verkligen lagstiftarens avsikt att det ska vara så här? Finns det någon lösning på problemet så att den skadade till någon del kan behålla någon del av ersättningen för skadan? Om personen i framtiden inte längre är bero- ende av försörjningsstöd har de ingen skade- ståndsersättning kvar för exempelvis fram- tida merkostnader. För många av de skadade i Backabranden avsåg ersättningen betydan- de årliga merkostnader till följd av brännska- dorna. Resultatet av de domar som finns är dock att all ersättning i princip ska ses som en inkomst. I våra fortsatta diskussioner uppkom också frågan om det kan vara så att en välutbildad person får högre ersättning? Den personen kanske på ett mer framgångsrikt sätt kommu- nicerar med sin läkare och får på så sätt ett bättre medicinskt underlag inför prövningen av den medicinska invaliditetsgraden? Kan skaderegleraren lättare relatera till skadade i en social situation som liknar deras egen? Och om det skulle vara så, föreslår skadereg- leraren då en högre ersättning för kostnader och olägenheter? Syns det sedan i nämnder- nas slutliga ersättningsförslag? Syftet med uppsatsen blev att sätta fokus på frågan om skadeståndersättningen påverkades av olika sociala variabler så som kön, nationalitet, boende, arbete och utbildningsnivå. Under arbetets gång kom vi även in på frågan om betydelsen av att anlita ett juridiskt ombud, varför vi också har vägt in denna variabel. En beskrivning av hur vi gick till väga Vi valde att söka vårt material utifrån Trafik- skadenämndens prövningar av ärenden. Det sker årligen många trafikolyckor med person- skador och dessa personer får sin ersättning prövad utifrån Skadeståndslagen. Trafikska- denämnden har därmed en framträdande roll vid bildandet av praxis. Genom att välja detta underlag fick vi personskadeärenden från hela landet. Materialet finns samlat på en plats och är lätt att få tillgång till. Alla åldersgrupper, män och kvinnor, olika bakgrunder och yr- ken, alla kan skadas i trafiken. Vi anser att vi med detta material kan göra generaliseringar till andra liknande skadeståndsrättsliga pröv- ningar. Vårt underlag består av 200 av de 3 444 ärenden som bedömdes i Trafikskadenämn- den under år 20031. Materialet har vi bearbe- tat i dataprogrammet SPSS. Efter att arbetat med hela materialet har vi gjort följande upp- delningar. En grupp med de elva svårast ska- dade, nio män och två kvinnor, har plockats bort ur materialet då deras invaliditetsgrad och ersättningar i förhållande till övriga var betydligt högre och därför påverkar genom- snittet alltför mycket. Därefter har vi kvar ett material på 189 personer som vi har arbetat med. I denna grupp har alla en invaliditetsgrad mellan 10-49 %. Deras diagnoser skiljer sig åt och det är 96 män och 93 kvinnor. Vi har sedan valt att bryta ner även detta material i en mindre grupp med liknande diagnos. I vårt material fanns det ett flertal skadade med diagnos nackskada, sammanlagt 109 personer, 65 kvinnor och 44 män. För att sedan kunna belysa vår ursprungliga fråga, avseende de fattigaste, har vi även urskilt ett material på 13 personer, som vi betecknar som underklass. Den gruppen består av 6 kvinnor och 7 män. Urvalet har vi gjort utifrån Baumans teorier och hans beskrivning av underklass.2 I hans beskrivning omfattas underklassen bland annat av dem som uppbär försörjningsstöd, har av- bruten grundskoleutbildning samt de som är förtidspensionärer med missbruksproblema- tik. De variabler som vi har hämtat från urvalet av prövade ärenden i Trafikskadenämnden är bland annat inkomstuppgifter, civilstånd, ut- bildningsnivå, livränta, bolagens förslag på ersättningar, Trafikskadenämndens utlåtande samt anlitande av juridiskt ombud eller inte. 35 Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning Vi hade också för avsikt att väga in den skadades nationalitet men detta gick inte att utläsa ur materialet utan att registrera person- nummer. Resultat Vi har i denna artikel valt att presentera de resultat från vår uppsats som vi tror har ett bredare allmänt intresse. Till att börja med kan vi då se vårt underlag bestod av 95 kvin- nor och 105 män. Männens medicinska inva- liditetsgrad är i snitt 23 % och kvinnornas 18 %. Detta har sin huvudsakliga förklaring i att av de svårast skadade (>49 %) är nio män och två kvinnor. Tar vi bort de elva svårast skadade får vi en genomsnittlig invaliditets- grad hos kvinnorna på 17 %. För männen blir motsvarande siffra 16 %. I figur 1 åskådliggörs detta och det fram- kommer också att svårt skadade män finns i alla åldrar, men med en tonvikt mot yngre män. Vid en jämförelse av handläggningstiderna kan vi se att det inte är de svårast skadade, som har de längsta handläggningstiderna, utan de med invaliditetsgrader under 20 %. Den ge- nomsnittliga handläggningstiden för män är 7,6 år och för kvinnor 8,6 år. Ett annat sätt att jämföra handläggningstiderna, är att se hur 20 30 40 50 60 70 80 90 FÖDELSEÅR 0 20 40 60 80 100 IN VA LI DI TE TS GRA D KÖN Man Kvinna Figur 1 Spridningsdiagram som redovisar invaliditetsgrader fördelat mellan män och kvinnor 36 Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning många som fått sin ersättning slutprövad inom sju år från skadedagen. Det visar sig att 35 % av männens slutersättning är prövad efter sju år medan motsvarande siffra för kvinnorna, är knappt 20 %. Orsaken till skillnaden i hand- läggningstid har vi inte närmare undersökt. Vad vi däremot konstaterat är att annan forsk- ning visar att kvinnor får vänta längre på rehabilitering.3 De har en svagare position på arbetsmarknaden och de får en mindre del av omskolningsresurserna.4 Därtill kan ju själv- klart graviditeter och det faktum att kvinnor tar ut största delen av föräldraförsäkringen förklara den längre handläggningstiden för kvinnor. Om det finns ytterligare förklaringar kan vi inte uttala oss om. Vår undersökning bekräftar det alla ”vet”; att ersättningen för kostnader och olägenheter ökar om man är svårare skadad. Figur 2 visar emellertid att ersättningarna är relativt sprid- da och en person som har en invaliditetsgrad om cirka 25 % kan få en ersättning för kostna- der och olägenheter som varierar mellan 2 000 kr och 9 000 kr/år. Observera att denna ersätt- ning inte inkluderar ”ersättning för anspän- ning i arbete” då det i så fall skulle ha kunnat motivera den stora skillnaden. I vårt material har 70 % av de skadade anlitat Figur 2. Spridningsdiagram som visar invalididitetsgrad 10-49 % i relation till ersättning för kostnader och olägenheter fördelat mellan män och kvinnor. 10 20 30 40 50 INVALIDITETSGRAD 0 2000 4000 6000 8000 10000 TS N. A. C KÖN Man Kvinna 37 Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning ett juridiskt ombud. Undersökningen visar att yngre personer anlitar ombud i högre grad än äldre och ju högre utbildningsnivå den skada- de har desto vanligare är det att anlita ombud. I tabell 1 redogör vi för den ideella ersättning- en och livräntan fördelat mellan män och kvinnor, med eller utan ombud. Tabell 1. Invaliditetsgrader, ersättningar i form av livränta och kostnader och olägenheter i jämförelse(10- 49 % med. inv.) mellan de som anlitat ombud och de som inte anlitar ombud utifrån kön. Ideell ersättning (A,C) Ombud Inv.grad TSN Bolag Livränta grad skadad Nej Kvinna genomsnitt 17,1 4 471 4 310 20 282 Man genomsnitt 16,4 4 413 3 673 16 700 Totalt 16,6 4 369 3 901 17 975 N=59 59 53 Ja Kvinna genomsnitt 17,1 5 122 4 886 35 872 Man genomsnitt 16,0 4 443 4 092 22 152 Totalt 16,6 4 819 4 525 29 751 N=130 130 121 Som skadad utan ombud för du din egen talan hos bolaget. Som kvinna, utan ombud, före- slås din ersättning av bolaget till 4 310 kr/år. Därefter ska ärendet enligt gällande regler prövas av Trafikskadenämnden och ersätt- ningen föreslås då bli 4 471 kr/år. Om du istället väljer att anlita ett ombud föreslår bolaget en ersättning på 4 886 kr, det vill säga drygt 500 kronor mer än om du inte anlitat ombud. Förslaget prövas i Trafik- skadenämnden och de föreslår en ersättning om 5 122 kr. Om ärendet inte prövats i nämnd och ombud inte anlitats blir således ersätt- ningen drygt 800 kr/år lägre än med ombud och nämndsprövning, trots att invaliditets- graden är densamma, 17,1 % i genomsnitt. Se tabell 1. För att konkretisera detta har vi räknat ut vilka faktiska skillnader det blir för en 25-årig kvinna när ersättningen utbetalas som ett en- gångsbelopp (kapitaliseras med faktor 18,8 utifrån fastställt tabellverk). Kvinna 25 år utan ombud erhåller utifrån bolagets förslag 82 000 kr Kvinna 25 år utan ombud får efter prövning i Trafikskadenämnden 85 000 kr Kvinna 25 år med ombud erhåller utifrån bolagets förslag 92 000 kr Kvinna 25 år med ombud får efter prövning i Trafikskadenämnden 97 000 kr När vi, som vi gjort tidigare, tittar på årsbelop- pen kan det tyckas som om skillnaderna är mycket små, men när de räknas om till slut- ersättningar blir skillnaderna betydligt större. I exemplet med den 25-åriga kvinnan är skill- naden mellan det högsta och lägsta förslaget 15 000 kr. Här syns vikten av att handlägga- ren på bolaget får merkostnaderna och olä- genheterna styrkta och väl beskrivna. Ett annat område vi fördjupat oss i är tjänst- göringsgrad före och efter olyckan. Vi har undersökt om utbildning, kön, anlitande av ombud samt i viss mån diagnos, påverkar förändringen av tjänstgöringsgraden. När vi jämför tjänstgöringsgrad före och efter ska- dan kan vi se att de som valt att anlita ombud minskar sin tjänstgöringsgrad i större omfatt- ning än övriga. Orsaken till detta kan vi inte uttala oss om. Det kan vara så att den person- liga information som den skadade får från ett ombud innebär att man vågar gå ner i tjänst i större omfattning. Det skulle också kunna vara så att när den skadade inser att han inte klarar sitt arbete söker han ombud i högre grad. Vi har dock inte undersökt när ombudet kommer in i skaderegleringen, varför vi inte kan fastställa orsaken till resultatet. När vi undersöker tjänstgöringsgraden ytterligare fin- ner vi att kvinnornas tjänstgöringsgrad totalt sett var något högre än männens före trafiko- lyckan. Efter olyckan råder det omvända för- hållandet, det vill säga, att männen arbetar mer än kvinnorna, se tabell 2 (nästa sida). 38 Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning Tabell 2. Tjänstgöringsgrad i procent som oskadad, jämfört med tjänstgöringsgrad i procent efter olyckan, fördelat mellan män och kvinnor Tjänstgöringsgrad Oskadad Skadad Man (N=105) 71,9 31,6 Kvinna (N=95) 76,6 25,2 Totalt (N=200) 74,2 28,6 Tjänstgöringsgraden före trafikolyckan stiger med ökad utbildningsnivå. Efter olyckan åter- gick personer med gymnasieutbildning i hög- sta grad följt av högskoleutbildade. De hög- skoleutbildade minskade dock sin tjänstgö- ringsgrad i störst omfattning, tabell 3. Tabell 3. Tjänstgöringsgrad i procent som oskadad jämfört med tjänstgöringsgrad i procent efter olyckan fördelat utifrån utbildningsnivå Tjänstgöringsgrad Oskadad Skadad Grundskola (N= 55) 50,1 12,7 Gymnasium (N= 92) 79,1 35,5 Högskola (N= 53) 90,6 32,9 Totalt (N=200) 74,2 28,6 Utifrån våra frågeställningar, där vi ville un- dersöka sambandet mellan kön, utbildnings- nivå och invaliditetsgrad, har vi fördelat den genomsnittliga invaliditetsgraden mellan kvin- nor och män, kopplat till utbildningsnivå, i tabell 4. Om man tittar på hela vårt urvals genomsnitt, så har män med grund- eller gym- nasieutbildning en betydligt högre genom- snittlig invaliditetsgrad än högskoleutbildade män. För kvinnor finns inte motsvarande skill- nad. Tabell 4. Invaliditetsgraden kopplat till utbildningsnivå och fördelad på kön Utbildningsnivå Grund- Gym- Hög- Totalt skola nasium skola Kvinnors invaliditets- 18,3 18,0 19,0 18,4 grad i genomsnitt (N=95) Mäns invaliditets- 23,1 24,5 16,9 22,6 grad i genomsnitt (N=105) Samtligas invaliditets- 21,4 21,5 18,2 grad i genomsnitt (N=200) För att finna svaret på våra ursprungliga frå- gor fann vi behovet av att kunna jämföra skador med samma diagnos. Alla variablerna ville vi kunna jämföra med varandra. Givetvis skiljer sig möjligheten till återgång i arbete, ersättningen för kostnader och olägenheter men också invaliditetsgraderna mycket åt om diagnoserna är för varierande. En handskada, jämfört med en skallskada eller en bäckenska- da, påverkar naturligtvis den skadade på olika sätt. Den diagnos som förekommer mest frek- vent är ”nackskada”. I vårt material hade vi som tidigare nämnts 109 personer, 65 kvinnor och 44 män, med diagnos nackskada. Här har vi sett att personer med nackskador, och då speciellt männen, minskar sin tjänstgörings- grad betydligt mer än trafikskadade med andra diagnoser. Vi har funnit att det är fler kvinnor än män som drabbas och att kvinnornas medi- cinska invaliditetsgrad också i genomsnitt är högre. Högsta medicinska invaliditetsgrader- na har kvinnor med hög utbildningsnivå som anlitat ombud. De får också den högsta ersätt- ningen för kostnader och olägenheter. I vår uppsats har vi studerat fattigdomsbe- greppet och olika teorier omkring fattigdom i västvärlden. Vi har kunnat konstatera att det är svårt att utifrån nämndernas handlingar fastställa vilka som är fattiga/underklass. Uti- från de kriterier vi valt kan vi se att de som är lägst utbildade och har låga inkomster när olyckan sker, generellt skadas svårare; en medicinsk invaliditetsgrad om 31 % i genom- snitt, jämfört med 20 % för resterande. Deras ersättning jämkas till följd av rattfylleri eller grov vårdslöshet i större utsträckning och de anlitar ombud i mycket hög grad. Gruppen består av nästan lika många kvinnor som män. De hade en låg tjänstgöringsgrad när olyckan inträffade och ingen alls efter olyckan. Skadeståndslagens avsikt är inte att utjämna inkomstskillnader som fanns innan olyckan inträffade, men det framkommer att de fatti- gaste, trots det, generellt får en hög ersättning. Speciellt ersättningen avseende inkomstför- 39 Bakomliggande variablers betydelse vid fastställande av skadeståndsersättning lust är hög efter prövningen i nämnden. Bola- gens förslag är betydligt lägre och i många ärenden avstår bolagen från att lämna förslag. I tabell 5 framkommer att underklassen har fått en högre kompensation för inkomstför- lust och vi kan anta att detta beror på flera olika saker. De hade t ex före olyckan ingen anställning och saknar således tjänstepensions- förmåner. De är lågutbildade och yngre, vil- ket innebär att de förmodligen saknar eller har mycket låga ATP-poäng. Vi vet att ingen av dessa återgått i arbete och det är skälet till att de inte fått någon ersättning för anspänning i arbete (B). Vårt resultat visar sammanfattningsvis att de fattigaste och de mest välutbildade får högst ersättning. Det är också dessa grupper som anlitar ombud i störst omfattning. Skill- naden mellan dessa grupper är dock att de fattigaste inte får behålla sin skadestånds- ersättning när rätten till försörjningsstöd och bostadstillägg prövas. Vår undersökning visar således också betydelsen av ett kunnigt nät- verk och vikten av att ha ett juridiskt ombud. Vårt resultat har lett till ytterligare frågor och en önskan om att fördjupa vår undersök- ning. Vi har för avsikt att under 2006 inhämta ett större material för att på så sätt kunna analysera de sociala faktorerna ytterligare och få svar på våra nya frågor. Detta hoppas vi komma till nytta för de skadade, men också för dem som arbetar med att fastställa de slutliga ersättningarna. Noter 1 Vi valde att begränsa oss till januari och februari månad då sammanlagt 645 ärenden prövades. I bortfallet finns ärenden som handlar om pröv- ningar enligt Reglementet för Trafikskadenämn- den 4 § som innebär prövning på kundens begä- ran, dessa ärenden var inte aktuella för vår del då de behandlar sambandsfrågor, invaliditetsgra- der under 10 % med mera. I bortfallet finns även ärenden där den slutliga ersättningen inte fast- ställs, så kallade delprövningar, prövningar till följd av dödsfall, ärenden som prövats som ett ärende men som består av flera olika skadetill- fällen samt ärenden där nämnden föreslagit en allt i ett- ersättning (ersättning där nämnden inte tar ställning avseende belopp på enskilda poster, vanligtvis äldre personer). Slutligen har vi inte inkluderat omprövningar avseende inkomstför- lust i avslutade ärende (Skl.5 kap.5 §). 2 Bauman, Z. (1998). Arbete, konsumtion och den nya fattigdomen. Uddevalla: Bokförlaget Dai- dalos AB. 3 SOU 2000:78. Rehabilitering till arbete, en re- form med individen i centrum. Stockholm: Nord- stedts Tryckeri. 4 Riksförsäkringsverket (1998) RFV anser 1998:4. Försäkringskassornas handläggning av ohälso- försäkringarna. Tabell 5. Underklassens invaliditetsgrader, tjänstgöringsgrad och ersättningar i form av livränta och kostnader och olägenheter i jämförelse med övriga skadade Tjänstgöringsgrad Ideell ersättning (A,C) Inv.grad Oskadad Skadad TSN Bolag Underklass Kvinnor genomsnitt 32,7 17 0 9 083 8 300 N=6 6 5 Män genomsnitt 29,4 14 7 7 743 7 100 N=7 7 7 Totalt 30,9 15 4 8 361 7 599 N=13 13 12 Resterande genomsnitt 19,8 78 30 5 672 5 236 N=187 187 173